Män kan behöva en paddelmatch eller ett par öl för att umgås och de undviker närhet och har svårt att prata känsliga saker med kompisarna. Män är helt enkelt kassa på vänskap, skrev journalisten Sanna Arbman Hansing, i en artikel om manlig vänskap i Göteborgs-Posten nyligen. Läs mer här.
Det är en intressant artikel men inte kan man säga att män är dåliga på vänskap, så där, rakt av. Snarare tar sig mäns vänskap andra uttryck än kvinnors. Män behöver bli bättre på vänskapsrelationer men inte med kvinnlig vänskap som enda måttstock.
I min bok, Män emellan – berättelser om vänskap, skriver jag att män är bra på att stötta och uppmuntra, på lågintensiva vänskapsrelationer, på lojalitet och band. Men män behöver också bli bättre på att odla nära vänskap och bekräfta dess betydelse för sig själva och inför andra. Det handlar om att uppgradera den manliga vänskapens betydelse.
Män behöver också förebilder och mentorer. Vänskap måste uppmuntras för att överleva och för det krävs träning. Det blir mycket learning by doing för många unga män. Undersökningar visar att män som växt upp med fäder som haft nära manliga vänner har lättare att själva skapa goda vänskapsrelationer i vuxen ålder. Därför behöver män förebilder för hur en vänskap skall vårdas. Vi behöver se våra fäder, farfar och morfar och andra vuxna män, ta hand om varandra och visa intresse för varandra. Vi behöver uppmuntra till mentorskap för goda vänskapsrelationer.
http://media.janlindvall.se/2020/10/logo-black-2-1.png00janlindvall@me.comhttp://media.janlindvall.se/2020/10/logo-black-2-1.pngjanlindvall@me.com2020-11-09 10:30:262021-02-03 09:45:38GP skriver om mäns vänskap
Schartauanismens upphovsman var minsann ingen Schartauan! Det lär hans egen dotter ha sagt. Och inte är det en sträng kateket och predikant som tonar fram i Peter Lindes tre meter höga staty av Henric Schartau, vid Lunds domkyrka.
Linde har försett honom med guldring i vänster örsnibb. Långt, bakåtstruket hår och slängkappa. En stilig man. Modern. Sensuell. Långt från vår tids bild av en moraliserande, trångsynt förkunnare.
Vad är det som gör att Domkyrkoförsamlingen i Lund hedrar den man som många västkustbor och bohusläningar anser vara roten till både syndakataloger, helvetespredikningar och kvinnoprästmotstånd?
Statyn avtäcktes 2003 av dåvarande av ärkebiskopen och lundabon K.G. Hammar. Insamlingen började redan 1922. Det är alltså inget hugskott. Schartau har haft anseende som förkunnare och teolog under hela 1900-talet, långt utanför kretsen kring göteborgsbiskopen Bo Giertz.
Vår mest ansedde ärkebiskop, Nathan Söderblom, uppfattade exempelvis Schartau som en ”ovanligt skarpsynt religionspsykolog”. Han fascinerades främst av Schartaus förmåga att ge en systematisk framställning av människans inre förvandling vid mötet med Gud.
Henric Schartau föddes 1757 och var präst i Lund från 1785 fram till sin död 1825. Han blev snabbt känd för sin personliga predikokonst. Han betonade själavården och blev stilbildande med sin strikta tillämpning av predikometoden med inledning, ämne, tre underavdelningar och tillämpning efter nådens ordning.
Schartau var bra på att hålla ordning i guds rike. Inget tillkom av en slump, även om hans egen omvändelse skedde plötsligt och dramatiskt under en nattvardsgudstjänst i Ryssby kyrka 1778. ”Den gudomliga nådens genombrott” har han själv kallat händelsen.
Men annars var det Nådens ordning som gällde: uttrycket möter vi först under det tidiga 1700-talet i Christian von Wolffs teologi. Den beskriver vägen till en kristen tro genom kallelse, upplysning, omvändelse, pånyttfödelse, rättfärdiggörelse och förnyelse. Schartau blev den mest lysande uttolkaren av denna ordning.
Och eftersom västkustens prästerskap utbildats i Lund, blev han en inspiratör och kom att få stor påverkan på Göteborgs Stift. Och så sent som i början av 1900-talet svepte en Schartauväckelse genom stiftet.
Peter Lindes guldring i örat förbryllar. Det finns några få bilder bevarade av Henrik Schartau. Och där har han ring, säger Peter Linde på telefon från Stockholm.
Men ändå: guldring i örat. Symboliserande utanförskap. Gränsöverskridande könstillhörighet! Så långt från bilden av Schartauanismen.
27 år gammal blev han kommunister i Lund. Han gifte sig med sin företrädares änka. Så var traditionen. Catarina Elisabeth Barfoth. Mor till sju barn med avlidne kommunister Barfoth. Hon skulle få sju till med Henric.
Kontraktsprost i Lund 1813 där han predikar flitigt: 1700 manus finns bevarade. 900 är publicerade. Många tolkade av Bo Giertz, som är den som präglat vår bild av Schartau mer än någon annan. Han är filtret till Schartauanismen. Flitigt läst i Göteborg och Bohuslän.
Men i Schartaus hemstad har man en annan uppfattning av kontraktsprosten. Därför ringen i örat: det är en knäpp på näsan på alla schartauaner och kvinnoprästmotståndare.
http://media.janlindvall.se/2020/10/logo-black-2-1.png00janlindvall@me.comhttp://media.janlindvall.se/2020/10/logo-black-2-1.pngjanlindvall@me.com2020-10-19 17:52:002021-02-03 09:45:23Schartau var inte schartauan
För några år sedan fick radiojournalisten Eric Schüldt ta emot ett prestigefyllt kulturpris för sina insatser som programledare för Lördagsmorgon, senare omdöpt till Text och musik i radions P2. Här blandar han musik med tankar över tillvaron och hans unika engagemang gör att den klassiska musiken lyfter och får liv, även för tondöva lyssnare.
I en intervju i samband med prisutdelningen berättar han att drivkraften är ett behov av allvar mitt i en kommersiell och flamsig vardag där lätthet och yta ofta går före tyngd och djup. I den klassiska kulturen har han hittat det allvar och den livserfarenhet som han saknar i samtiden. Men jag är ingen lillgammal nostalgiker, betonar han: nej, det har bara blivit så att det är i musiken och litteraturen som han fått ett gensvar på sin längtan efter allvar.
Det kan låta tungt, säger han, men i själva verket är det tvärt om: det handlar ju om att man vill ha mer liv.
En av vår tids svåra frågor är hur leken och allvaret kan leva sida vid sida. Går vi för djupt och tar livet på riktigt, upplevs det som tungt och dystert. Och den färgskalan har vi redan över nog med. I den andra hörnan: flykt från det trista, yta och glitter. Melodifestival alla dagar i veckan, året om, så att säga.
För Schüldt har mötet med den klassiska musiken blivit en väg till ett andligt rum, som en kontrast till allt som distraherar. Han nämner särskilt kontakten med den estniske tonsättaren Arvo Pärt som omstörtande.
Religionen spelar samma roll för många. Vi söker oss till kyrkor och de gamla skrifterna, inte så mycket för att uppleva ”ett saligt rus”, som för vårt behov av allvar och i ett försök att stilla vardagens brus. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att vi är dysterkvistar och träbockar: nej, snarare är det tvärt om – genom att ta del av andras liv i litteraturen och musiken, blir mitt eget liv större, öppnare och mer autentiskt.
Den polske poeten och nobelpristagaren, Czeslaw Milosz, beskriver det på följande vis i sin dikt Gåvan:
En dag så full av lycka. Arbetade i trädgården, dimman lyfte tidigt.
Kolibrierna stod stilla över kaprifolens blom. Det fanns på jorden inte en sak som jag ville äga. Jag visste inte någon värd att avundas. Vad ont som hänt hade jag glömt. Skämdes inte för tanken att vara den jag alltid varit. Kände i kroppen ingen smärta. När jag rätade på ryggen såg jag blå hav och segel.
http://media.janlindvall.se/2020/10/logo-black-2-1.png00janlindvall@me.comhttp://media.janlindvall.se/2020/10/logo-black-2-1.pngjanlindvall@me.com2020-10-18 17:53:262021-02-02 11:04:54Vårt behov av allvar
GP skriver om mäns vänskap
/i Uncategorized /av janlindvall@me.comMän kan behöva en paddelmatch eller ett par öl för att umgås och de undviker närhet och har svårt att prata känsliga saker med kompisarna. Män är helt enkelt kassa på vänskap, skrev journalisten Sanna Arbman Hansing, i en artikel om manlig vänskap i Göteborgs-Posten nyligen. Läs mer här.
Det är en intressant artikel men inte kan man säga att män är dåliga på vänskap, så där, rakt av. Snarare tar sig mäns vänskap andra uttryck än kvinnors. Män behöver bli bättre på vänskapsrelationer men inte med kvinnlig vänskap som enda måttstock.
I min bok, Män emellan – berättelser om vänskap, skriver jag att män är bra på att stötta och uppmuntra, på lågintensiva vänskapsrelationer, på lojalitet och band. Men män behöver också bli bättre på att odla nära vänskap och bekräfta dess betydelse för sig själva och inför andra. Det handlar om att uppgradera den manliga vänskapens betydelse.
Män behöver också förebilder och mentorer. Vänskap måste uppmuntras för att överleva och för det krävs träning. Det blir mycket learning by doing för många unga män. Undersökningar visar att män som växt upp med fäder som haft nära manliga vänner har lättare att själva skapa goda vänskapsrelationer i vuxen ålder. Därför behöver män förebilder för hur en vänskap skall vårdas. Vi behöver se våra fäder, farfar och morfar och andra vuxna män, ta hand om varandra och visa intresse för varandra. Vi behöver uppmuntra till mentorskap för goda vänskapsrelationer.
Schartau var inte schartauan
/i Uncategorized /av janlindvall@me.comSchartauanismens upphovsman var minsann ingen Schartauan! Det lär hans egen dotter ha sagt. Och inte är det en sträng kateket och predikant som tonar fram i Peter Lindes tre meter höga staty av Henric Schartau, vid Lunds domkyrka.
Linde har försett honom med guldring i vänster örsnibb. Långt, bakåtstruket hår och slängkappa. En stilig man. Modern. Sensuell. Långt från vår tids bild av en moraliserande, trångsynt förkunnare.
Vad är det som gör att Domkyrkoförsamlingen i Lund hedrar den man som många västkustbor och bohusläningar anser vara roten till både syndakataloger, helvetespredikningar och kvinnoprästmotstånd?
Statyn avtäcktes 2003 av dåvarande av ärkebiskopen och lundabon K.G. Hammar. Insamlingen började redan 1922. Det är alltså inget hugskott. Schartau har haft anseende som förkunnare och teolog under hela 1900-talet, långt utanför kretsen kring göteborgsbiskopen Bo Giertz.
Vår mest ansedde ärkebiskop, Nathan Söderblom, uppfattade exempelvis Schartau som en ”ovanligt skarpsynt religionspsykolog”. Han fascinerades främst av Schartaus förmåga att ge en systematisk framställning av människans inre förvandling vid mötet med Gud.
Henric Schartau föddes 1757 och var präst i Lund från 1785 fram till sin död 1825. Han blev snabbt känd för sin personliga predikokonst. Han betonade själavården och blev stilbildande med sin strikta tillämpning av predikometoden med inledning, ämne, tre underavdelningar och tillämpning efter nådens ordning.
Schartau var bra på att hålla ordning i guds rike. Inget tillkom av en slump, även om hans egen omvändelse skedde plötsligt och dramatiskt under en nattvardsgudstjänst i Ryssby kyrka 1778. ”Den gudomliga nådens genombrott” har han själv kallat händelsen.
Men annars var det Nådens ordning som gällde: uttrycket möter vi först under det tidiga 1700-talet i Christian von Wolffs teologi. Den beskriver vägen till en kristen tro genom kallelse, upplysning, omvändelse, pånyttfödelse, rättfärdiggörelse och förnyelse. Schartau blev den mest lysande uttolkaren av denna ordning.
Och eftersom västkustens prästerskap utbildats i Lund, blev han en inspiratör och kom att få stor påverkan på Göteborgs Stift. Och så sent som i början av 1900-talet svepte en Schartauväckelse genom stiftet.
Peter Lindes guldring i örat förbryllar. Det finns några få bilder bevarade av Henrik Schartau. Och där har han ring, säger Peter Linde på telefon från Stockholm.
Men ändå: guldring i örat. Symboliserande utanförskap. Gränsöverskridande könstillhörighet! Så långt från bilden av Schartauanismen.
27 år gammal blev han kommunister i Lund. Han gifte sig med sin företrädares änka. Så var traditionen. Catarina Elisabeth Barfoth. Mor till sju barn med avlidne kommunister Barfoth. Hon skulle få sju till med Henric.
Kontraktsprost i Lund 1813 där han predikar flitigt: 1700 manus finns bevarade. 900 är publicerade. Många tolkade av Bo Giertz, som är den som präglat vår bild av Schartau mer än någon annan. Han är filtret till Schartauanismen. Flitigt läst i Göteborg och Bohuslän.
Men i Schartaus hemstad har man en annan uppfattning av kontraktsprosten. Därför ringen i örat: det är en knäpp på näsan på alla schartauaner och kvinnoprästmotståndare.
Vårt behov av allvar
/i Uncategorized /av janlindvall@me.comFör några år sedan fick radiojournalisten Eric Schüldt ta emot ett prestigefyllt kulturpris för sina insatser som programledare för Lördagsmorgon, senare omdöpt till Text och musik i radions P2. Här blandar han musik med tankar över tillvaron och hans unika engagemang gör att den klassiska musiken lyfter och får liv, även för tondöva lyssnare.
I en intervju i samband med prisutdelningen berättar han att drivkraften är ett behov av allvar mitt i en kommersiell och flamsig vardag där lätthet och yta ofta går före tyngd och djup. I den klassiska kulturen har han hittat det allvar och den livserfarenhet som han saknar i samtiden. Men jag är ingen lillgammal nostalgiker, betonar han: nej, det har bara blivit så att det är i musiken och litteraturen som han fått ett gensvar på sin längtan efter allvar.
Det kan låta tungt, säger han, men i själva verket är det tvärt om: det handlar ju om att man vill ha mer liv.
En av vår tids svåra frågor är hur leken och allvaret kan leva sida vid sida. Går vi för djupt och tar livet på riktigt, upplevs det som tungt och dystert. Och den färgskalan har vi redan över nog med. I den andra hörnan: flykt från det trista, yta och glitter. Melodifestival alla dagar i veckan, året om, så att säga.
För Schüldt har mötet med den klassiska musiken blivit en väg till ett andligt rum, som en kontrast till allt som distraherar. Han nämner särskilt kontakten med den estniske tonsättaren Arvo Pärt som omstörtande.
Religionen spelar samma roll för många. Vi söker oss till kyrkor och de gamla skrifterna, inte så mycket för att uppleva ”ett saligt rus”, som för vårt behov av allvar och i ett försök att stilla vardagens brus. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att vi är dysterkvistar och träbockar: nej, snarare är det tvärt om – genom att ta del av andras liv i litteraturen och musiken, blir mitt eget liv större, öppnare och mer autentiskt.
Den polske poeten och nobelpristagaren, Czeslaw Milosz, beskriver det på följande vis i sin dikt Gåvan:
En dag så full av lycka.
Arbetade i trädgården, dimman lyfte tidigt.
Kolibrierna stod stilla över kaprifolens blom.
Det fanns på jorden inte en sak som jag ville äga. Jag visste inte någon värd att avundas.
Vad ont som hänt hade jag glömt.
Skämdes inte för tanken att vara den jag alltid varit. Kände i kroppen ingen smärta.
När jag rätade på ryggen såg jag blå hav och segel.